Trenerio Standartai. Praktinės Rekomendacijos

Aistis Šlajus – žinomiausias Lietuvos išeivijos teniso treneris, kuris šiuo metu sėkmingai tęsia trenerio karjerą Airijoje. Apie Aistį kaip buvusį sportininką ir kaip esamą trenerį, būtų galima išties pasakyti nemažai. Norėtųsi paminėti keletą svarbių faktų: Aistis – Lietuvos suaugusių čempionas, buvęs Lietuvos Davis Cup vyrų rinktinės narys, keletą metų dirbęs su Lietuvos moterų rinktine, sėkmingai Dubline įkūręs savo teniso akademiją, kurioje moko vaikus teniso paslapčių. Aktyviai dalyvauja Airijos teniso federacijos veikloje, kurioje organizuoja bei veda seminarus treneriams.

Visiems T-Coach projekto skaitytojams Aistis Šlajus norėtų papasakoti apie teniso trenerių standartus, bei pateikti praktinių rekomendacijų kurios tikrai pravers dirbant trenerio darbą kasdien.

Kas yra geras treneris? Tas, kuris daug išmano ar kuris moka bendrauti? Kuris atrodo puikiai ar pristato save vaizdžiai socialinėje medijoj? O gal tas, kuris gyvena teniso aikštėje ir daug dirba? O gal atvirkščiai tas, kuris praleidžia 20 valandų per savaitę su rakete ir kamuoliukais, o kitą dalį darbo laiko mokosi ir siekia tobulinti savo žinias…? Klausimai į kuriuos nėra teisingo atsakymo, bet tam tikros taisyklės kaip būti geriausiu savo srities specialistu – išties yra!

Daugiau nei per 20 metų trenerio karjeros teko matyti visko: trenerių, kurie moko dvylika ir daugiau mažų vaikų vienoje teniso aikštelėje, naudodami tik kietus, suaugusiems skirtus kamuolius bei aiškindami tik 1970 metais vyravusią bazinę techniką; kurie dienų dienas leidžia teniso aikštelėse mėtydami kamuoliukus po 10-12 valandų per dieną, 6-7 dienas per savaitę; tokių, kurie galėtų idėją savo kalbomis parduoti už gerą kainą, nors ne visada žino kaip išmokyti teniso pradmenų; kurie puikiai dirba su 3-4 metų vaikais, ar kurie gali su 12-14 suaugusių žmonių dirbti vienoje aikštėje, per valandą pravesti treniruotę taip, kad žaidėjai išeitų ne tik išprakaitavę, bet ir su puikia nuotaika ir noru dar kartą grįžti į teniso aikštelę. Ne man sakyti kas geras, kas ne, bet yra savybių, kurias būtina puoselėti ir ugdyti kiekvienam treneriui.

STANDARTAI apibrėžiantys GERĄ TRENERĮ:

I. Profesionalumas. Trenerio darbas yra profesija, tad elgtis profesionaliai yra atsakomybė bei pareiga. Keletas profesionalumo aspektų, kurie formuoja įspūdį apie trenerius:

  • Apranga. Treneris visada privalo būti pasitempęs (išvaizda). Švara yra pirmasis įspūdis, kurį apie trenerį susidaro jį supanti aplinka. Ne veltui verslo pasaulyje sėkmingos kompanijos ar verslininkai rengiasi pagal etiketą.
  • Energija ir pastangos. Trenerio atsidavimas treniruotei visada bus pastebėtas. Galbūt negarsiai, bet maksimalios pastangos visą laiką bus daugiau vertinamos, nei žinios kurias turite. Rinkite kamuolius kartu, žaiskite, ilsėkitės bei diskutuokite kartu. Pastangomis sukursite gerą atmosferą teniso aikštelėje bei tarpusavio ryšį.
  • Sportininkas tai Nr. 1. Telefono naudojimas treniruotės metu – STOP. Informacijos tikrinimas ar žinučių rašymas gero įspūdžio apie trenerį nesudaro, tai rodo ne pagarbą sportininko laikui ir kad jis nėra labai svarbus. Telefonu treneris turėtų naudotis tik ypatingais atvejais ir atsiprašęs tų su kuriais tuo metu dirba.
  • Įranga. Kokybiškų bei sportininko amžių atitinkančių kamuolių, taikinių bei kitos mokymosi įrangos naudojimas (linijos, reakciniai kamuoliukai, bendrojo fizinio rengimo kamuoliai) prideda vertę. Tai parodo, kad treneriui jo darbas įdomus ir jis įdeda pastangų kokybės palaikymui. Visos pasaulyje sėkmingo sporto šakos (futbolas, regbis, golfas, krepšinis…) kamuolius, taisykles, aikštelės dydį nustato pagal sportininkų amžiaus galimybes, tad tenise BŪTINAI naudokite PLAY AND STAY programos metodiką. Ir tai patartina ne tik mažiesiems tenisininkams, bet ir pradedantiems suaugusiems.
  • Žinoti save. Treneris negali visko žinoti ir mokėti, tačiau svarbu suvokti savo kaip pedagogo galimybes ugdymo procese. Dirbti su savimi ties savo silpnosiomis savybėmis, nuolat tobulinti esamas vertybes bei būti žingeidžiam sau.
II. Komunikacija. Tai kaip treneris pateikia save yra svarbu, bet ką ir kaip jis kalba, neabejotinai yra antras raktas į sėkmę.
  • Suprasti sportininką. Treneris turi žinoti savo auklėtinių tikslus ir pomėgius. Tenisas daugumai yra hobis bei malonus užsiėmimas. Vieni nori išmokti taisyklingos technikos, kiti sugebėti varžytis, dar kiti gerai praleisti laiką. Treneris kuris gerai pažysta savo auklėtinius visada sugebės suteikti profesionalę pagalbą bei tokiu būdu pasiekti gerą rezultatą.
  • Klausk ir klausyk. Daug trenerių mėgsta kalbėti, bet ką galvoja ir kaip jaučiasi žmogus kuris stovi prieš jį, klausiama yra nedažnai. Klausti klausimų ir klausyti atsakymų yra daug svarbiau nei kalbėti, nes kiekvienas mokosi skirtingai.
  • NE negatyvui ir TAIP pozityvioms žinutėms. Kartais (o gal net ir dažniau nei įprasta) verta patylėti ir nieko nesakyti. Treneris turi stengtis pabrėžti gerai atliktus smūgius, o kritiką pateikti konstruktyviai, juk niekas nenori kartoti treniruotės kurioje „viską darė blogai“. Įsivaizduokime patys save, kada bus daugiau energijos ir pastangų, kai jus kažkas pastoviai kritikuoja ar subtiliai pagiria?
  • Kūno kalba. Rankos kišenėse, stovėjimas palinkus ant tinklo ar sėdėjimas ant kėdės įspūdžio nedaro. Treneris turi būti įsijungęs į treniruotę ne tik žodžiais, bet ir kūnu. Turi būti rodomas susidomėjimas tuo kas vyksta, keičiama aikštės pozicija, suteikiant žinių bei pataisymų kiekvienam aikštėje esančiam žmogui.
  • Papildomas dėmesys. Treneriai turi paklausti kaip sportininkai jaučiasi prieš įeidami į aikštę, kokios jų nuotaikos, energijos lygis. O tiems treneriams, kurie dirba su mėgėjais ar sportininkais ir siekia užsibrėžtų rezultatų, reikėtų ir po varžybų paklausti kaip jiems sekėsi įgyvendinti iškeltus tikslus varžybose.

III. Disciplina. Trenerio darbas – nelengva profesija, reikalaujanti daug fizinių bei emocinių pastangų, tad kaip treneriai veda savo kasdienį gyvenimą, turi tiesioginę įtaką jų darbo rezultatams.

  • Gyvenimo būdas. Vėlyvos naktys, blogas maistas yra „peilis“ trenerio energijai ir darbo kokybei. Tikras treneris  turi miegoti mažiausiai 8 valandas, stengtis maitintis kaip atletai ir žinoti kada gali sau leisti „nuklysti“ miego ar mitybos klausimais.
  • Balansas. Geras treneris nedirba 50-60 valandų per savaitę. Tai kenkia jo darbo kokybei, kūrybai, kritiškam matymui, intensyvumui bei bendravimui su sportininkais. Viršijus ribas, treneris tampa tik kamuolio mėtymo „mašina“ .
  • Laiko valdymas. Vėlavimui į sporto pratybas STOP!!! Treneris turi atvykti anksčiau laiko, pasiruošti būsimai treniruotei ir taip parodyti, kad jis laukia savo darbo pradžios!
  • Kūno priežiūra. Plaukai, oda, veido priežiūra yra labai svarbu. Treneris privalo palaikyti minimalius švaros standartus.

IV. Saviugda. Tikras treneris turi plėsti savo žinias, ne tik teniso aikštelėje bet socialinėje erdvėje: YouTube, Podcast’ai, knygų skaitymas (įvairiausio žanro) filmai, dalyvavimas seminaruose. Sporto vadovo darbas yra socialus, tad sugebėjimas palaikyti įdomų pokalbį, patarimas asmeniniais klausimais, suteikimas savo treniruotėms įvairovės ir dinamikos yra papildomas „kreditas“ geros kokybės palaikymui.

V. Pagarba. Sakoma „žmogaus tikrasis kultūros lygis pasimato kai niekas nežiūri“. Treneriai turi gerbti aplinką kurioje dirba, aikštelę palikti viską sutvarkę, nesibodėti pakelti numestos šiukšlės ar vandens buteliuko. Taip pat privaloma rodyti pagarbą ne tik klubo vadovams, bet ir kitiems treneriams, administracijai, mažiesiems klubo lankytojams bei svečiams. Geras žodis nepažįstamajam prasmingesnis nei gera treniruotė.

VI. Žinios

  • Bagažas. Teniso treneris turi ne tik žinoti savo stipriąsias puses, bet nuolat tobulinti esamas žinias, bei ieškoti naujų ugdymo kelių savo profesijoje. Sporto vadovai turi būti universalūs, galintys dirbti su 8-12 vaikų grupėmis. Turėti profesinių įgūdžių dirbti ir su suaugusių žmonių grupėmis, gebėti organizuoti ir pravesti teniso turnyrus, išmanyti bendrojo ir specifinio fizinio rengimo  treniruotės pagrindus, suprasti žmogaus anatomija, gebėti suteikti pirmąją pagalbą bei gerai suprasti teniso žaidimo taisykles.
  • Asmenybės tipai. Treneris turi žinoti, ar jų treniruojamiesiems sportininkams reikia dėmesio, pagyrų, ar tylaus „paskatinimo“, o gal padėti atrasti kelią į pergalę prieš jų norimą varžovą. Pravartu suprasti ar jie daugiau intravertai ar ekstravertai, kaip su jais komunikuoti. Nuo šio ryšio priklauso ilgalaikis kliento/mokinio pasitenkinimas trenerio darbu.
  • Mokymo metodai. Ypatingai dažnai treneriai stengiasi viską paaiškinti žodžiais, bet reikia nepamiršti kad akys, ne tik ausys, yra geriausias mokymosi įrankis. Su šiuolaikinėmis technologijomis visai nebūtina pačiam tiksliai atkartoti. Filmuokite ir interneto pagalba palyginkite su tuo ką norite išmokyti. Be to neužmirškite ir kinestetinio – mokymo per jausmą – kur klientui rodoma per judesius, skaidant tam tikrą elementą į dalis ir leidžiant jį klientui pajausti. Taktiniams elementams labai tinka specialių taikinių zonų, taisyklių naudojimas, skatinant norimo rezultato supratimo bei mokymosi.

VII. Planavimas

Nesvarbu su kuo dirbtų treneris, privalu išsikelti tikslus arba bent jau turėti sporto pratybų planus. Pastabos, trumpi įrašai užrašų knygutėje taip pat padės užtikrinti tęstinumą, treniruotės analizę bei efektingą tikslų siekimą. Sporto vadovui tai suteiks daugiau pasitikėjimo savimi bei didesni malonumą dirbant.

VIII. Daugiau nei treneris. Treneris labai dažnai yra tas, kuriam galima pasakyti tai ko tėvams negalima. Tad treneris turi visada prisiminti, kad jie yra ne tik teniso, bet ir gyvenimo mokytojai. Trenerio patarimai ir mintys formuoja asmenybes, tad jie privalo būti protingi ir atidūs vaikams, kuriuos mokome teniso.

Turbūt daugelis perskaitęs šiuos standartus pasakys „nieko naujo‘, bet aš siūlau juos susirašyti stulpeliu ir sąžiningai įvertinus save skalėje nuo 1 iki 10 pasižiūrėti kur būtų galima kiekvienam iš mūsų pasitempti. Na, o jei su savimi sąžiningu sunku būti, paprašykite savo artimiausių kolegų, sportininkų, kad anonimiškai jus įvertintų. Abejoju, kad nors vienas mūsų surinks maksimalų balų skaičių.

Viliuosi pasidalinęs savo įžvalgomis padėti jums tapti geresniais treneriais arba bent žingsniu arčiau tuo kuom norite tapti šiame kupiname iššūkių ugdymo  kelyje.

Paruošta pagal: Allistair McCaw knygą ‘7 Keys to Being a Great Coach’ bei pagal savo praktiką.

Aistis Šlajus