3-5 m. jaunųjų tenisininkų rengimas „Baltas kamuolys“

Nuo kelių metų vaikas gali pradėti žaisti tenisą? – Tai vienas iš dažniausiai, teniso treneriams, užduodamų klausimų. Kiekvieno sportininko vystymosi raida skirtinga, todėl  kiekvienas atletas yra atskiras individas turintis savo atskirą biologinį laikrodį, kuris rodo skirtingą laiką. Ugdymo procese treneriui privalu būti susipažinus su jaunojo tenisininko raidos etapais. Kiekviename raidos ugdymo etape vaikai tampa vis sąmoningesni, todėl labai svarbu, ką kiekviename rengimo etape galime duoti jaunajam sportininkui ir kokiomis priemonėmis tai darysime, nes nuo to priklauso ugdymo rezultatas. Pateiksime JAV universiteto  vieno atlikto tyrimo išvadas, kurio metu skirtingo amžiaus vaikai buvo mokomi užsirišti batus. Šio tyrimo rezultatai išties įdomūs ir informatyvūs: 3 metų vaikui norint išmokti užsirišti batą reikia 6 savaičių mokymo, o 6 metų vaikui reikia tik 3 valandų mokymo.

Pateikiame 3 – 5 metų vaiko raidos etapo tipus (pagal psichologę Kristiną Paradnikę).

 3 – 5 metų vaikų fizinė raida:

  • Augimas yra pastovus, bet lėtesnis nei pirmus du metus.
  • Kojos auga greičiau nei rankos. Gali pašokti net ir visiškai pritūpę, gali vaikščioti ant pirštų galų.
  • Per dieną turėtų sunaudoti apie 1800 kal.
  • Pilnai išsivysto gebėjimas sekti objektus akimis ir abiakis regėjimas.

3 – 5 metų vaikų motorinė raida:

  • Eina tiesia linija, gali šokinėti ant vienos kojos, stovi ant vienos kojos nuo 5 – 10 s. Eina atbulomis. Lipa laiptais be jokios pagalbos skirtingomis kojomis. Gali išmokti daryti kūlversčius (bet reikia išmokyti daryti juos taisyklingai, kad nesusižeistų). Gali padaryti dešimt šuoliukų iš eilės nenukrisdamas.
  • Puikiai važinėja priemonėmis su pedalais, apvažiuoja kliūtis.
  • Lipa kopėčiomis, į medžius, ant „karstyklių“ žaidimų aikštelėje.
  • Gali bėgti ratu. Lengvai pradeda bėgti, sustoja, apibėga kliūtis.
  • Peršoka 12-15 cm aukščio kliūtis, nusileidžia ant abiejų pėdų.
  • Meta kamuolį viena ranka, gerėja taiklumas, didėja atstumas. Spiria kamuolį.
  • Gali pasiekti pirštais pėdas nesulenkdamas kelių. Gali eiti ant buomo, kai kurie vaikai išmoksta važiuoti dviračiu (ant dviejų ratų).
  • Pagauna kamuolį, numestą iš daugiau nei 1 metro atstumo.
  • Pakankamai gerai įsitvirtinusi dominuojanti ranka.

3 – 5 metų vaikų kognityvinė raida:

  • Mėgsta klausytis istorijų apie tai, kaip kas nors auga ar kas nors veikia.
  • Gali suskaičiuoti nuo 1 iki 7, bet nebūtinai teisingai.
  • Įsitraukia į vis sudėtingesnius žaidimus, kuriuose reikia vaizduotės.
  • Supranta sąvokas „rytas“, „pietūs“, „naktis“, supranta tokias sąvokas, kaip „aukščiausias“, „didžiausias“, „vienodas“, „daugiau“, gali išrinkti paveikslėlį, kuriame daugiausiai daiktų.
  • Seka dviejų-trijų dalių nurodymus, duotus individualiai ar grupėje.
  •  Atpažįsta skaičius nuo 1 iki 10, gali suskaičiuoti iki 10 daiktų. Supranta sąvokas „tamsu“, „šviesu“, „anksti“, supranta kas yra „pusė“ (gali pasakyti, kiek dalių turi objektas, kai jis padalintas pusiau).
  • Nekantrauja išmokti naujų dalykų. Užduoda klausimus „Kodėl?“, „Kas?“, „Kur?“, „Kada?“, „Kaip?“. Naudoja vaizduotę istorijų kūrimui. Gali nukopijuoti trikampį ir kitas geometrines figūras.

 3 – 5 metų vaikų socialinė ir emocinė raida:

  • Draugiškas, kartais pernelyg entuziastingas.
  • Labai staigiai ir nenuspėjamai keičiasi nuotaikos:  gali juoktis vieną akimirką, kitą jau verkti.
  • Dažnai savanaudiškas.
  • Siekia suaugusiųjų pritarimo, pagyrimų.
  • Dažnai išsigalvoja istorijas, būdingi stiprūs perdėjimai pasakojant įvykius.
  • Žaidime bendradarbiauja su žaidimo draugais. Dalyvauja grupinėse veiklose. Mėgsta žaidimus ir vaizduotės reikalaujančius žaidimus.
  • Dažniausiai remiasi verbaline, o ne fizine agresija. Dažniau piktai rėkia, nei mušasi, grasina (pvz.: „Aš nebedraugausiu su tavimi“, „Tu negali ateiti į mano gimtadienį“).
  • Supranta, kad berniukai ir mergaitės skiriasi.

Prancūzijos Teniso Federacija (FFT) 2014 metais paruošė naują metodinę jaunųjų tenisininkų ugdymo programą – „Galaxie Tennis“, kuri  apima  3 – 11 metų jaunųjų sportininkų rengimo etapus.

„Baltas kamuolys“ – pirmasis ugdymo etapas kuriame ruošiami  3 – 5 metų amžiaus tenisininkai. Treneriams verta žinoti esminius šio rengimo metodinius principus:

,,Baltojo kamuolio“ etapo inventorius :

  • Baltojo kamuolio aikštelės dydis: ilgis 11 – 12 metrų, plotis 5- 6 metrai. Tačiau esminis skirtumas tarp kitų teniso aikštelių, kad baltojo kamuolio korte nėra tinklo.
  • Raketės dydis rekomenduojamas 17 – 19 nr.
  • Didžiausias ,,Baltojo kamuolio“ etapo skirtumas nuo kitų etapų yra kamuolys. Tikriausiai keista ir neįprasta tačiau šis kamuolys yra pripučiamas.

,,Baltojo kamuolio“ etapo ugdymo tikslai:

  • Supažindinti jaunuosius tenisininkus su teniso sporto šaka.
  • Lavinti koordinaciją bei teniso įgūdžius.
  • Ruošti jaunąjį sportininką kitam ugdymo etapui.

Pateikiame „Galaxie Tennis“ programos „Baltojo kamuolio“ ugdymo etapo vaizdinės mokomosios treniruotės principus ( I dalis ).

Baigę „Baltojo kamuolio“ rengimo etapą jaunieji sportininkai, turėtų gebėti :

  • Ridenti baltąjį kamuolį su abiem raketės pusėmis;
  • Ridenti kamuolį priešininkui į kairią ir dešinę puses;
  • Suprasti kada  judėti į priekį/atgal;
  • Užimti taisyklingą  poziciją teniso aikštėje;
  • „Išvesti“  varžovą iš teniso aikštelės;
  • Mokėti bendradarbiauti su partneriu teniso aikštėje (dvejetai);
  • Mokėti ridenti kamuolį vieną ranka iš abiejų pusių bei abiejomis rankomis tiek iš kairės tiek iš dešinės pusių.
  • Atrasti taisyklingą  smūgio tašką;
  • Iš lengvesnio kamuolio sužaisti „winner“;
  • Greitai reaguoti į besikeičiančias žaidymo situacijas;
  • Taisyklingai laikyti  raketę  tarp smūgių.

 Pateikiame „Galaxie Tennis“ programos „Baltojo kamuolio“ ugdymo etapo vaizdinės mokomosios treniruotės principus ( II dalis ) .

Pateikiame dar keletą pavyzdžių kaip galima vesti 3-5 m. jaunųjų tenisininkų treniruotes.

Parengta pagal:

  1. Mash E. J., Wolfe D. A. Abnormal Child Psychology (Fourth Edition). Wadsworth, 2010.
  2. Sattler J.M., Hoge R. D. Assessment of Children: Behavioral, Social and Clinical Foundations. San Diego, 2006.
  3. Žukauskienė R. Raidos psichologija. Vilnius, 2007.
  4. Internetiniai tinklalapiai.
  5. ITF/TE Teniso seminarų medžiaga.