„Violetinis kamuolys“ – antrasis ugdymo etapas, kuriame ruošiami 5 – 6 metų amžiaus tenisininkai. Bet prieš žengiant į teniso aikštelę ir jaunojo sportininko metodinį rengimą, pravartu žinoti kas vyksta šio amžiaus sportininko raidoje.
Pateikiame 5 – 6 metų vaiko raidos etapo tipus pagal psichologę Kristiną Paradnikę.
5 – 6 metų vaikų fizinė raida:
- Kūnas panašių proporcijų kaip suaugusio žmogaus, galva panašaus dydžio į suaugusiųjų.
- Per dieną turėtų sunaudoti apie 1800 kal.
- Pilnai išsivysto gebėjimas sekti objektus akimis ir abiakis regėjimas.
- Svorio augimas rodo didėjantį raumenų kiekį.
- Širdies ritmas, kvėpavimas darosi panašus į suaugusių.
- Dažniausia tokio amžiaus vaikų regėjimo problema – trumparegystė.
5 – 6 metų vaikų motorinė raida:
- Eina atbulomis. Lipa laiptais be jokios pagalbos skirtingomis kojomis.
- Gali išmokti daryti kūlversčius (bet reikia išmokyti daryti juos taisyklingai, kad nesusižeistų).
- Gali pasiekti pirštais pėdas nesulenkdamas kelių. Gali eiti ant buomo.
- Gali greitai ir gerai važiuoti triračiu, kai kurie vaikai išmoksta važiuoti dviračiu.
- Gali padaryti dešimt šuolių iš eilės nenukrisdamas.
- Gali laisvai išbalansuoti ant vienos kojos bent 10 s.
- Pagauna kamuolį, numestą iš daugiau nei 1 metro atstumo.
- Pakankamai gerai įsitvirtinusi dominuojanti ranka.
- Judesiai darosi vis tikslesni, nors išlieka šioks toks nerangumas.
- Mėgsta greitą bėgimą, šokinėjimą, laipiojimą ir t.t.
- Sunkiai nusėdi vienoje vietoje.
- Supranta, kad vieni dalykai juda greičiau nei kiti ir pan.
- Džiaugsmingai mokosi važinėti dviračiu, kamuolio spardymą.
5 – 6 metų vaikų kognityvinė raida:
- Iš smulkių kaladėlių pastato laiptus.
- Iš dviejų trikampių figūrų gali sudėlioti keturkampį.
- Supranta sąvokas „vienodos formos“, „vienodo dydžio“.
- Rikiuoja objektus pagal dvi kategorijas: pvz., spalvą ir formą.
- Gali išrikiuoti objektus nuo mažiausio iki didžiausio. Identifikuoja objektus sekoje: pirmą, antrą, paskutinį.
- Atpažįsta skaičius nuo 1 iki 10, gali suskaičiuoti iki 10 daiktų.
- Nekantrauja išmokti naujų dalykų.
- Užduoda klausimus „Kodėl?“, „Kas?“, „Kur?“, „Kada?“, „Kaip?“.
- Naudoja vaizduotę istorijų kūrimui.
- Didėja dėmesio išlaikymo trukmė, ilgesnį laiką gali užsiimti viena veikla.
- Atskiria puses (kairė/dešinė).
5 – 6 metų vaikų socialinė ir emocinė raida:
- Nori būti toks, kaip draugai. Dažniausiai turi 1-2 geriausius draugus.
- Dalinasi žaislais, dažniausiai žaidžia bendradarbiaudamas, yra dosnus, dalinasi žaidimo idėjomis. Dažnai pasitaiko įsivaizduojamas draugas.
- Klauso taisyklių. Apsirengia ir nusirengia pats.
- Nori daryti dalykus vienas. Labai svarbūs pasiekimai. Rūpinasi silpnesniais.
- Mėgsta linksminti ir prajuokinti žmones.
- Geriau kontroliuoja emocijų šuolius. Supranta, kad berniukai ir mergaitės skiriasi.
- Atskiria vis daugiau jausmų.
- Atranda, kad žmonės gali slėpti savo tikrus jausmus.
- Nors atskiria savo emocijas, nemoka jų apibūdinti (pvz., kai jaučiasi liūdnas, sako, kad skauda pilvą).
- Dažnai negali vertinti įvykių iš kito asmens perspektyvos.
- Tai, kas vaikui pasirodo nesėkmė, gali labai lengvai jį išvesti iš pusiausvyros.
- Negali pakęsti, kai kažkas vyksta ne taip, kaip vaikas nori.
- Mažiau priklausomas nuo tėvų, bet vis dar reikia artumo ir priežiūros.
- Supranta, kai yra laikomas „blogu“.
,,Violetinio kamuolio“ etapo inventorius :
- Violetinio kamuolio aikštelės dydis toks pat kaip ir baltojo kamuolio: ilgis 11 – 12 metrų, plotis 5- 6 metrai. Tačiau violetinio kamuolio korte atsiranda tinklas, kurio aukštis iki 50 cm arba vietoje tinklo gali būti aukštos kūgio formos piramidės, bet jos turi neviršyti 50 cm. aukščio.
- Raketės dydis rekomenduojamas 17 – 21 nr.
- „Violetinio kamuolio“ rengimo etapo kamuolys kaip ir baltojo kamuolio yra pripučiamas, kamuolio skersmuo 15 cm., tačiau jis gerokai mažesnis ir aukščiau šokinėja. Kamuolį rekomenduojama pripūsti iki 70 %.
,,Violetinio kamuolio“ etapo ugdymo tikslai:
- Supažindinti jaunuosius tenisininkus su kamuolio atšokimu nuo žemės bei kamuolio trajektorija.
- Lavinti judesių koordinaciją mušant kamuolį.
- Taisyklinga raketės trajektorija smūgio metu.
Baigę „Violetinio kamuolio“ rengimo etapą jaunieji sportininkai, turėtų gebėti :
- Jausti skirtumus tarp riedančio ir šokinėjančio kamuolio;
- Žinoti pagrindines kojų stovėsenas atliekant smūgius iš abiejų pusių;
- Gebėti kontroliuoti kamuolio mušimą (aukštis, ilgis, trajektorija);
- Gebėti tinkamai pasiruošti prieš smūgį ir po jo (balansas);
- Žaisti su varžovu naudojant skirtingas aikštelės zonas (žaidimas su taikiniais);
- Mokėti bendradarbiauti su partneriu teniso aikštėje (dvejetai);
- Žaisti iš oro nenukrentant kamuoliui ant žemės.
- Žaisti ir eiti iš oro – iš žaidimo, po padavimo.
- Gebėti padavimą atlikti iš „viršaus“;
- Taktiškai priversti savo varžovą judėti po visą kortą;
- Greitai reaguoti į besikeičiančias žaidimo situacijas;
- Taisyklingai laikyti raketę tarp smūgių;
Pateikiame „Galaxie Tennis“ programos „Violetinio kamuolio“ ugdymo etapo vaizdinės mokomosios treniruotės principus (I dalis)
Rekomendacijos treneriams, kurie dirba „violetiniame“ korte:
- Pradedant žaisti skaičiui, treneriai turi aiškiai paaiškinti vaikams, koks kamuolys yra „geras“, o koks „blogas“.
- Žaidžiant skaičiui, mokyti vaikus taisyklingai skaičiuoti, pasitelkiant vaizdines priemones, pvz: už kiekvieną laimėtą tašką sportininkas gauna segtuką, kuris pirmas surinks penkis segtukus, tas ir nugalės ir t.t.
- Taktika. Duoti vaikams žaidybinių situacijų, kuriose jie gebėtų kuo daugiau be klaidų permušti kamuoliuką, taip ugdant jų pasitikėjimą kiekviename smūgyje.
- Padavimas. Paaiškinti jauniesiems tenisininkams kas yra taisyklinga stovėsena prieš paduodant kamuoliuką. Stengtis vaikus mokyti padavimo išmetant kamuolį virš galvos.
- Žaidimas nuo galinės linijos. Treneris turi stebėti sportininkų pasiruošimo ritualą prieš priimant varžovo padavimą (stovėsena, raketės padėtis, kūnas). Žaidžiant nuo galinės linijos ugdyti smūgių efektyvumą (kamuolio sukimas, greitis).
- Judesių technika. Atkreipti dėmesį į sportininko balansą atliekant techninius judesius iš vietos ir iš judesio.
- Sukurti jauniesiems sportininkams žaidybinių situacijų, kuriose galėtų priiminėti kuo daugiau sprendimų.
- Mokyti tenisisninkus judesių technikos per taktines užduotis.
Pateikiame „Galaxie Tennis“ programos „Violetinio kamuolio“ ugdymo etapo vaizdinės mokomosios treniruotės principus (II dalis)
Parengta pagal:
- Mash E. J., Wolfe D. A. Abnormal Child Psychology (Fourth Edition). Wadsworth, 2010.
- Sattler J.M., Hoge R. D. Assessment of Children: Behavioral, Social and Clinical Foundations. San Diego, 2006.
- Žukauskienė R. Raidos psichologija. Vilnius, 2007.
- Internetiniai tinklalapiai.
- Teniso seminarų medžiaga.