5-6 m. jaunųjų tenisininkų rengimas „Violetinis kamuolys“

„Violetinis kamuolys“ – antrasis ugdymo etapas, kuriame ruošiami  5 – 6 metų amžiaus tenisininkai. Bet prieš žengiant į teniso aikštelę ir jaunojo sportininko metodinį rengimą, pravartu žinoti kas vyksta šio amžiaus sportininko raidoje.

Pateikiame 5 – 6 metų vaiko raidos etapo tipus pagal psichologę Kristiną Paradnikę.

 5 – 6 metų vaikų fizinė raida:

  • Kūnas panašių proporcijų kaip suaugusio žmogaus, galva panašaus dydžio į suaugusiųjų.
  • Per dieną turėtų sunaudoti apie 1800 kal.
  • Pilnai išsivysto gebėjimas sekti objektus akimis ir abiakis regėjimas.
  • Svorio augimas rodo didėjantį raumenų kiekį.
  • Širdies ritmas, kvėpavimas darosi panašus į suaugusių.
  • Dažniausia tokio amžiaus vaikų regėjimo problema – trumparegystė.

5 – 6 metų vaikų motorinė raida:

  • Eina atbulomis. Lipa laiptais be jokios pagalbos skirtingomis kojomis.
  • Gali išmokti daryti kūlversčius (bet reikia išmokyti daryti juos taisyklingai, kad nesusižeistų).
  • Gali pasiekti pirštais pėdas nesulenkdamas kelių. Gali eiti ant buomo.
  • Gali greitai ir gerai važiuoti triračiu, kai kurie vaikai išmoksta važiuoti dviračiu.
  • Gali padaryti dešimt šuolių iš eilės nenukrisdamas.
  • Gali laisvai išbalansuoti ant vienos kojos bent 10 s.
  • Pagauna kamuolį, numestą iš daugiau nei 1 metro atstumo.
  • Pakankamai gerai įsitvirtinusi dominuojanti ranka.
  • Judesiai darosi vis tikslesni, nors išlieka šioks toks nerangumas.
  • Mėgsta greitą bėgimą, šokinėjimą, laipiojimą ir t.t.
  • Sunkiai nusėdi vienoje vietoje.
  • Supranta, kad vieni dalykai juda greičiau nei kiti ir pan.
  • Džiaugsmingai mokosi važinėti dviračiu, kamuolio spardymą.

5 – 6 metų vaikų kognityvinė raida:

  • Iš smulkių kaladėlių pastato laiptus.
  • Iš dviejų trikampių figūrų gali sudėlioti keturkampį.
  • Supranta sąvokas „vienodos formos“, „vienodo dydžio“.
  • Rikiuoja objektus pagal dvi kategorijas: pvz., spalvą ir formą.
  • Gali išrikiuoti objektus nuo mažiausio iki didžiausio. Identifikuoja objektus sekoje: pirmą, antrą, paskutinį.
  • Atpažįsta skaičius nuo 1 iki 10, gali suskaičiuoti iki 10 daiktų.
  • Nekantrauja išmokti naujų dalykų.
  • Užduoda klausimus „Kodėl?“, „Kas?“, „Kur?“, „Kada?“, „Kaip?“.
  • Naudoja vaizduotę istorijų kūrimui.
  • Didėja dėmesio išlaikymo trukmė, ilgesnį laiką gali užsiimti viena veikla.
  • Atskiria puses (kairė/dešinė).

5 – 6 metų vaikų socialinė ir emocinė raida:

  • Nori būti toks, kaip draugai. Dažniausiai turi 1-2 geriausius draugus.
  • Dalinasi žaislais, dažniausiai žaidžia bendradarbiaudamas, yra dosnus, dalinasi žaidimo idėjomis. Dažnai pasitaiko įsivaizduojamas draugas.
  • Klauso taisyklių. Apsirengia ir nusirengia pats.
  • Nori daryti dalykus vienas. Labai svarbūs pasiekimai. Rūpinasi silpnesniais.
  • Mėgsta linksminti ir prajuokinti žmones.
  • Geriau kontroliuoja emocijų šuolius. Supranta, kad berniukai ir mergaitės skiriasi.
  • Atskiria vis daugiau jausmų.
  • Atranda, kad žmonės gali slėpti savo tikrus jausmus.
  • Nors atskiria savo emocijas, nemoka jų apibūdinti (pvz., kai jaučiasi liūdnas, sako, kad skauda pilvą).
  • Dažnai negali vertinti įvykių iš kito asmens perspektyvos.
  • Tai, kas vaikui pasirodo nesėkmė, gali labai lengvai jį išvesti iš pusiausvyros.
  • Negali pakęsti, kai kažkas vyksta ne taip, kaip vaikas nori.
  • Mažiau priklausomas nuo tėvų, bet vis dar reikia artumo ir priežiūros.
  • Supranta, kai yra laikomas „blogu“.

,,Violetinio kamuolio“ etapo inventorius :

  • Violetinio kamuolio aikštelės dydis toks pat kaip ir baltojo kamuolio: ilgis 11 – 12 metrų, plotis 5- 6 metrai. Tačiau violetinio kamuolio korte atsiranda tinklas, kurio aukštis iki 50 cm arba vietoje tinklo gali būti aukštos kūgio formos piramidės, bet jos turi  neviršyti 50 cm. aukščio.
  • Raketės dydis rekomenduojamas 17 – 21 nr.
  • „Violetinio kamuolio“ rengimo etapo kamuolys kaip ir baltojo kamuolio yra pripučiamas, kamuolio skersmuo 15 cm., tačiau jis gerokai mažesnis ir aukščiau šokinėja. Kamuolį rekomenduojama pripūsti iki 70 %.  

,,Violetinio kamuolio“ etapo ugdymo tikslai:

  • Supažindinti jaunuosius tenisininkus su kamuolio atšokimu nuo žemės bei kamuolio  trajektorija.
  • Lavinti judesių koordinaciją mušant kamuolį.
  • Taisyklinga raketės trajektorija smūgio metu.

Baigę „Violetinio kamuolio“ rengimo etapą jaunieji sportininkai, turėtų gebėti :

  • Jausti skirtumus tarp riedančio ir šokinėjančio kamuolio;
  • Žinoti pagrindines kojų stovėsenas atliekant smūgius iš abiejų pusių;
  • Gebėti kontroliuoti kamuolio mušimą (aukštis, ilgis, trajektorija);
  • Gebėti tinkamai pasiruošti prieš smūgį ir po jo (balansas);
  • Žaisti su varžovu naudojant skirtingas aikštelės zonas (žaidimas su taikiniais);
  • Mokėti bendradarbiauti su partneriu teniso aikštėje (dvejetai);
  • Žaisti iš oro nenukrentant kamuoliui ant žemės.
  • Žaisti ir eiti iš oro – iš žaidimo, po padavimo.
  • Gebėti padavimą atlikti iš „viršaus“;
  • Taktiškai priversti savo varžovą judėti po visą kortą;
  • Greitai reaguoti į besikeičiančias žaidimo situacijas;
  • Taisyklingai laikyti  raketę  tarp smūgių;

 Pateikiame „Galaxie Tennis“ programos „Violetinio kamuolio“ ugdymo etapo vaizdinės mokomosios treniruotės principus (I dalis)

Rekomendacijos treneriams, kurie dirba „violetiniame“ korte:

  • Pradedant žaisti skaičiui, treneriai turi aiškiai paaiškinti vaikams, koks kamuolys yra „geras“, o koks „blogas“.
  • Žaidžiant skaičiui, mokyti vaikus taisyklingai skaičiuoti, pasitelkiant vaizdines priemones, pvz: už kiekvieną laimėtą tašką sportininkas gauna segtuką, kuris pirmas surinks penkis segtukus, tas ir nugalės ir t.t.
  • Taktika. Duoti vaikams žaidybinių situacijų, kuriose jie gebėtų kuo daugiau be klaidų permušti kamuoliuką, taip ugdant jų pasitikėjimą kiekviename smūgyje.
  • Padavimas. Paaiškinti jauniesiems tenisininkams kas yra taisyklinga stovėsena prieš paduodant kamuoliuką. Stengtis vaikus mokyti padavimo išmetant kamuolį virš galvos.
  • Žaidimas nuo galinės linijos. Treneris turi stebėti sportininkų pasiruošimo ritualą prieš priimant varžovo padavimą (stovėsena, raketės padėtis, kūnas). Žaidžiant nuo galinės linijos ugdyti smūgių efektyvumą (kamuolio sukimas, greitis).
  • Judesių technika. Atkreipti dėmesį į sportininko balansą atliekant techninius judesius iš vietos ir iš judesio.
  • Sukurti jauniesiems sportininkams žaidybinių situacijų, kuriose galėtų priiminėti kuo daugiau sprendimų.
  • Mokyti tenisisninkus judesių technikos per taktines užduotis.

Pateikiame „Galaxie Tennis“ programos „Violetinio kamuolio“ ugdymo etapo vaizdinės mokomosios treniruotės principus (II dalis)

Parengta pagal:

  1. Mash E. J., Wolfe D. A. Abnormal Child Psychology (Fourth Edition). Wadsworth, 2010.
  2. Sattler J.M., Hoge R. D. Assessment of Children: Behavioral, Social and Clinical Foundations. San Diego, 2006.
  3. Žukauskienė R. Raidos psichologija. Vilnius, 2007.
  4. Internetiniai tinklalapiai.
  5. Teniso seminarų medžiaga.